Uwielbiacie spędzać weekendowe wieczory oddając się grze na komputerze lub konsoli? A może jesteście po tej drugiej stronie barykady i nie macie pojęcia o czym mówi osoba Wam bliska, gdy zacznie opowiadać o swojej ulubionej produkcji? Założę się, że obydwie grupy z radością zagłębią się w lekturze przygotowanego specjalnie dla nich słowniczka terminologii ściśle związanej z grami komputerowymi!
Termin angielski | Polski odpowiednik | Objaśnienie terminu |
Poziom: Podstawowy | ||
Achievement /əˈtʃiv mənt/ | Osiągnięcie | Nagroda (najczęściej w postaci odznaki) otrzymywana za wykonanie określonych czynności w grze. |
Action /ˈæk ʃən/ | Gra akcji | Gra zorientowana przede wszystkim na strzelanie i / lub walkę. |
Attribute /ˈæ trəˌbyut/ | Atrybut | Jedna ze statystyk opisujących postać sterowaną przez gracza. |
Belt /bɛlt/ | Pasek | Część ekwipunku gracza, w którym umieszcza się mikstury magiczne lub najniezbędniejsze przedmioty. |
Boss /bɔs/ | „Szef”, boss | Główny przeciwnik na danym poziomie, najczęściej o wiele silniejszy od pozostałych. |
Bot /bɒt/ | Bot | Zautomatyzowana postać w świecie gry, której celem jest imitowanie rzeczywistego gracza. |
Button /ˈbʌt n/ | Przycisk, klawisz | Element klawiatury lub joysticka pozwalający na sterowanie postacią. |
Chat /tʃæt/ | Czat | Moduł gry pozwalający użytkownikom na komunikowanie się między sobą. |
Coins /kɔɪn/ | Monety | Waluta w grze, za którą dokupić można dodatkowe ulepszenia. |
Console /kənˈsoʊl/ | Konsola | Urządzenie zaprojektowane z myślą o obsłudze gier komputerowych. |
Controller /kənˈtroʊ lər/ | Kontroler | Urządzenie wskazujące pozwalające na kierowanie postacią w czasie rozgrywki. |
Emote /ɪˈmoʊt/ | Emotikona | Element graficzny pozwalający graczom komunikować się ze sobą. |
Experience /ɪkˈspɪər i əns/ | Doświadczenie | Punkty gromadzone przez gracza, pozwalające mu zwiększyć poziom postaci. |
Faction /ˈfæk ʃən/ | Frakcja | Grupa graczy lub postaci niezależnych, do których dołączyć może użytkownik podczas rozgrywki. |
Game over /geɪm ˈoʊ vər/ | Koniec gry | Zakończenie rozgrywki niepowodzeniem. |
Guild /gɪld/ | Gildia | Grupa graczy lub postaci niezależnych, do których dołączyć może użytkownik podczas rozgrywki. |
Heart /hɑrt/ | Serce, serduszko | Wizualna reprezentacja punktów życia pozostałych graczowi. |
Level /ˈlɛv əl/ | Poziom | Stopień zaawansowania postaci w grze. |
Load /loʊd/ | Wczytanie | Załadowanie do pamięci stanu uprzednio zapisanej rozgrywki. |
Mini-map /ˈmɪn i mæp/ | Minimapa | Zminiaturyzowana wersja mapy, najczęściej mieszcząca się w rogu ekranu. |
Noob /nub/ | Żółtodziób | Osoba niepotrafiąca grać w daną produkcję. |
Potion /ˈpoʊ ʃən/ | Mikstura | Element wyposażenia odnawiający punkty życia lub energii magicznej. |
Quest /kwɛst/ | Misja, zadanie | Zadanie powierzone graczowi przez postać niezależną, za którego wykonanie uzyska on odpowiednią gratyfikację. |
Respawn /riˈspɔn/ | Odrodzenie się | Powrót (po określonym przez grę czasie) do rozgrywki gracza, który został z niej wyeliminowany przez przeciwników. |
Save /seɪv/ | Zapis | Zachowanie stanu gry celem jej późniejszej kontynuacji. |
Simulation /ˌsɪm yəˈleɪ ʃən/ | Symulator | Gra starająca się jak najwierniej odwzorować dany obszar życia. |
Skill /skɪl/ | Umiejętność | Unikatowy atrybut prowadzonej przez gracza postaci. |
Stamina /ˈstæm ə nə/ | Wytrzymałość | Atrybut określający, jak długo dana postać może biec bez zmęczenia. |
Strafe /streɪf/ | Chodzić „bokiem” | Poruszać się w lewo lub prawo w linii prostej poprzez naciskanie prawego lub lewego przycisku kierunkowego. |
Stun /stʌn/ | Ogłuszenie | Status gracza lub przeciwnika, w przypadku którego nie może on poruszać się lub używać swoich umiejętności. |
Troll /troʊl/ | Troll | Osoba, która celowo uprzykrza innym użytkownikom rozgrywkę. |
Poziom: Średniozaawansowany | ||
Admin /ædˈmɪn/ | Administrator | Osoba nadzorująca zachowanie graczy na danym serwerze gry i mogąca ich upominać lub blokować ich konta. |
AI (Artificial Intellignence /ˌɑr təˈfɪʃ əl ɪnˈtɛl ɪ dʒəns/) | Sztuczna inteligencja | Zestaw algorytmów mających sprawić wrażenie, że postacie niezależne w grze zachowują się w sposób racjonalny i „inteligentny”. |
Alpha /ˈæl fə/ | Wersja alfa | Testowa wersja gry lub oprogramowania prezentująca jedynie jego podstawowe funkcje. |
Arcade machine /ɑrˈkeɪd məˈʃin/ | Automat do gier | Automat, który umożliwia grę po umieszczeniu w nim monety lub naciśnięciu przycisku. |
Avatar /ˈæv əˌtɑr/ | Awatar | Reprezentacja wizualna uczestnika gry lub czatu. |
Bestiary /ˈbɛs tʃiˌɛr i/ | Bestiariusz | Zbiór danych dotyczących wszystkich potworów i przeciwników, jakich napotkać można podczas rozgrywki. |
Beta /ˈbeɪ tə/ | Wersja beta | Poprawiona wersja gry lub oprogramowania publikowana jeszcze przed udostępnieniem wersji finalnej. |
Buff /bʌf/ | Wzmocnienie | Mechanizm pozwalający na zwiększenie siły danego przedmiotu lub postaci. |
Bug /bʌg/ | Błąd | Błąd występujący w grze, który sprawia, że działa ona w sposób nieprawidłowy. |
Campaign /kæmˈpeɪn/ | Kampania | Linia fabularna gry składająca się z serii powiązanych ze sobą zadań; przeciwieństwo rozgrywki sieciowej. |
Casual gamer /ˈkæʒ u əl ˈgeɪ mər/ | Niedzielny gracz | Osoba grająca w gry komputerowe jedynie okazjonalnie i nieposzukująca w nich specjalnego wyzwania. |
Character class /ˈkær ɪk tər klæs/ | Klasa postaci | Rodzaj postaci opisany typowymi dla niej umiejętnościami i atrybutami. |
Cheat code /tʃit koʊd/ | Kod | Ciąg znaków lub kombinacja klawiszy umożliwiająca aktywację niedostępnych w inny sposób funkcji gry. |
Clan /klæn/ | Klan | Grupa graczy wzajemnie się wspierających i wspólnie uczestniczących w rozgrywkach. |
Combo /ˈkɒm boʊ/ | Kombo, ruch kombinacyjny | Występuje najczęściej w bijatykach oraz grach sportowych i polega na umiejętnym połączeniu ze sobą ruchów postaci w jedną, o wiele bardziej efektywną całość. |
Co-op /ˈkɒm boʊ/ | Gra kooperacyjna | Gra polegająca na współpracy z innymi użytkownikami. |
Cut scene /kʌt sin/ | Przerywnik filmowy | Materiał filmowy lub wygenerowany na silniku gry, pozwalający lepiej zrozumieć fabułę produkcji. |
Damage /ˈdæm ɪdʒ/ | Obrażenia | Ciosy zadawane przeciwnikowi lub graczowi, najczęściej wyrażane w formie liczbowej. |
Dungeon /ˈdʌn dʒən/ | Loch, instancja | Zespół pomieszczeń, w których gracz musi walczyć z coraz to nowymi falami przeciwników. |
Easter egg /ˈi stər/ | Niespodzianka | Wiadomość, najczęściej o charakterze humorystycznym, ukryta przez twórców w świecie gry. |
Emulator /ˈɛm yəˌleɪtə/ | Emulator | Oprogramowanie umożliwiające urządzeniu obsługę gier stworzonych pierwotnie z myślą o innych platformach. |
FPS (First Person Shooter /fɜrst ˈpɜr sən ˈʃu tər/) | Strzelanka pierwszoosobowa | Gra akcji, w której otoczenie obserwujemy „z oczu” bohatera. |
FPS (Frames per Second /freɪmz pɜr ˈsɛk ənd/) | Klatki na sekundę | Ilość klatek animacji wyświetlanych na sekundę przez komputer lub konsolę. |
God mode /gɒd moʊd/ | Tryb nieśmiertelności | Tryb gry, w którym postać kontrolowana przez gracza nie może zginąć. |
GUI (Graphical User Interface /ˈgræf ɪkɛl ˈyu zər ˈɪn tərˌfeɪs/) | Graficzny interfejs użytkownika | Określenie sposobu prezentacji informacji przez komputer oraz interakcji z użytkownikiem. |
Hand-held /ˈhændˌhɛld/ | Konsola przenośna | Konsola, która umożliwia prowadzenie rozgrywki niezależnie od miejsca, w którym znajduje się gracz. |
Healer /ˈhi lər/ | Jednostka lecząca, medyk | Gracz odpowiedzialny za leczenie innych graczy w drużynie. |
Health /hɛlθ/ | Zdrowie | Ilość punktów życia postaci. |
HP (Health Points /hɛlθ pɔɪntz/) | Punkty życia | Ilość punktów dzielących postać gracza od śmierci. |
HUD (Heads-up Display /hɛdz ʌp dɪˈspleɪ/) | Zbiór danych o grze | Dane wyświetlane na ekranie komputera, obrazujące np. życie, ilość amunicji, mapę itp. |
Joystick /ˈdʒɔɪˌstɪk/ | Dżojstik | Jeden z rodzajów kontrolerów do gier. |
Lag /læg/ | Lag | Nieprawidłowe działanie gry, na skutek którego nie odpowiada ona precyzyjnie na polecenia wydawane przez użytkownika. |
LAN (Local Area Network /ˈloʊ kəl ˈɛər i ə ˈnɛtˌwɜrk/) | Sieć lokalna | Sieć powstała przez połączenie ze sobą kilku lub kilkunastu komputerów zlokalizowanych w niedużej odległości od siebie. |
Let’s Play /lɛts pleɪ/ | Zapis rozgrywki z komentarzem, „letslpej” | Zapis rozgrywki publikowany w Internecie, najczęściej opatrzony komentarzem samego gracza. |
Main /pleɪ/ | Postać główna | Postać, którą dany użytkownik gra najczęściej / najchętniej. |
Mana /ˈmɑ nɑ/ | Energia magiczna | Ilość energii magicznej postaci. |
Mini-boss /ˈmɪn i bɔs/ | Mini-boss | Przeciwnik silniejszy od pozostałych, jednak słabszy od najpotężniejszego przeciwnika na danym poziomie. |
Mini-game /ˈmɪn i geɪm/ | „Minigierka” | Niewielki, znacznie różniący się od gry właściwej element rozgrywki, najczęściej wysoce nieskomplikowany. |
MMO (Massively Multiplayer Online game /ˈmæs ɪvlɪ ˈmʌl tiˌpleɪ ər ˈɒnˈlaɪn geɪm/) | Sieciowa gra wieloosobowa | Gra polegająca na rozgrywce wieloosobowej zrzeszająca graczy z całego świata łączących się z tym samym serwerem. |
Mob /mɒb/ | “Szeregowy” przeciwnik | Słaby przeciwnik, występujący najczęściej w dużych grupach. |
NPC (Non-player Character /nʌnˈpleɪ ər ˈkær ɪk tər/) | Postać niezależna | Postać w grze sterowana całkowicie przez komputer i często oferująca użytkownikowi zadania do wykonania. |
OP (Overpowered /ˌoʊ vərˈpaʊ ərd/) | Nadmiernie silny | Postać lub przedmiot obdarzony przez twórców nadmierną siłą. |
Patch /pætʃ/ | Łatka | Poprawka kodu gry, mająca usprawnić jej działanie lub wyeliminować błędy. |
PvP (Player vs. Player /ˈpleɪ ər ˈvɜr səs ˈpleɪ ər/) | Tryb gry „gracz kontra gracz” | Rodzaj rozgrywki, w której ramach gracze mierzą się bezpośrednio ze sobą. |
Raid /reɪd/ | Zmasowany atak | Strategia polegająca na połączeniu się graczy w grupę celem pokonania bardzo silnego przeciwnika. |
RPG (Role-playing Game /roʊl pleɪŋ geɪm/) | Gra polegająca na wcielaniu się w określone role | Rozgrywka, w której gracze utożsamiają się z prowadzonymi postaciami i rozwijają ich atrybuty wraz z postępami w fabule. |
RTS (Real-time Strategy /ˈri əl taɪm ˈstræt ɪ dʒi/) | Strategia czasu rzeczywistego | Gra, w której zadaniem użytkownika jest zarządzanie jednostkami, budynkami lub całymi obszarami. |
Screenshot /ˈskrinˌʃɒt/ | Zrzut z ekranu | Obraz pochodzący z gry, wykonany przez gracza po naciśnięciu klawisza Print Screen. |
Scrub /skrʌb/ | Żółtodziób | Osoba niepotrafiąca grać w daną produkcję. |
Side quest /saɪd kwɛst/ | Zadanie poboczne | Zadanie, którego wykonanie jest nieobowiązkowe do ukończenia gry. |
Skill tree /skɪl tri/ | Drzewko umiejętności | Zbiór wszystkich umiejętności postaci, które można rozwijać. |
Spawn /spɔn/ | Miejsce odrodzenia | Miejsce, w którym odradzają się zabici gracze i/lub wrogowie. |
Turn-based /tɜrn beɪsd/ | Turowy | Oparty na wykonywaniu poszczególnych czynności w turach. |
Poziom: Zaawansowany | ||
AFK (Away From Keyboard /əˈweɪ frʌm ˈkiˌbɔrd/) | Z dala od klawiatury | Komunikat używany przez graczy w sytuacji, gdy muszą oni na dłuższą chwilę odejść od komputera. |
Aggro /ˈæg roʊ/ | Ściągać uwagę przeciwnika | Zachowywać się w określony sposób wobec postaci niezależnej lub przeciwnika, sprawiając by zmienił on swój schemat zachowania i (najczęściej) zaatakował gracza. |
Aimbot /eɪmbɒt/ | Wspomagacz celowania | Zewnętrzne oprogramowanie ułatwiające celowanie i strzelanie w grach akcji. |
AOE (Area of Effect /ˈɛər i ə ɒv ɪˈfɛkt/) | Obszar działania | Obszar, na którym działa zaklęcie / czar / wspomagacz użyty przez gracza. |
Backwards compatibility / ˈbæk wərdz kəmˌpætɪˈbɪlɪti/ | Kompatybilność wsteczna | Zdolność danego urządzenia do odtwarzania oprogramowania i gier przygotowanych z myślą o jego wcześniejszych wersjach. |
Bonus level /ˈboʊ nəs ˈlɛv əl/ | Poziom bonusowy | Poziom, do którego gracz uzyskuje dostęp po uzbieraniu odpowiedniej liczby przedmiotów lub osiągnięciu określonego wyniku. |
Camping /kæmpɪn/ | „Kampienie” | Przebywanie w trudno dostępnym miejscu i eliminowanie z niego niedoświadczonych lub niespodziewających się niczego graczy. |
Cel shading /sɛl ˈʃeɪ dɪŋ/ | Cieniowanie „kreskówkowe” | Technika renderowania grafiki pozwalająca wywołać wrażenie, że trójwymiarowe postacie są tak naprawdę dwuwymiarowe i wyglądają jak w kreskówkach lub komiksach. |
Checkpoint /ˈtʃɛkˌpɔɪnt/ | Punkt zapisu | Moment rozgrywki, w którym jej stan zostaje zapisany (zachowany) automatycznie. |
Craft /kræft/ | Wytwarzać | Tworzyć broń lub ekwipunek wykorzystując w tym celu zgromadzone podczas gry materiały. |
Crit /krɪt/ | Cios krytyczny | Cios zadający więcej obrażeń niż uderzenia standardowe. |
CTF (Capture the Flag /ˈkæp tʃər ðə flæg) | Zdobądź flagę | Tryb rozgrywki, w której gracze starają się wykraść flagę z bazy przeciwnika jednocześnie chroniąc swoją własną. |
De-buff /dɪbʌf/ | Osłabienie | Status, który zauważalnie pogarsza statystyki i skuteczność postaci. |
Downtime /ˈdaʊnˌtaɪm/ | Przerwa | Okres, w jakim gracz nie będzie w stanie zalogować się na serwer z uwagi na jego konserwację lub usterkę. |
D-pad /di pæd/ | Pad kierunkowy | Klawisz kontrolera poruszający się w czterech głównych kierunkach. |
DPS (Damage per Second /ˈdæm ɪdʒ pɜr ˈsɛk ənd/) | Obrażenia na sekundę | Ilość obrażeń, jaką dana broń jest w stanie zadać przeciwnikowi w czasie jednej sekundy. |
Drop /drɒp/ | Łup, zdobycz | Wartościowe przedmioty „wypadające” z przeciwnika po śmierci. |
Expansion /ɪkˈspæn ʃən/ | Rozszerzenie | Dodatek rozbudowujący treść gry, najczęściej dostępny w formie płatnej. |
Farming /ˈfɑr mɪŋ/ | „Farmienie” | Długotrwałe przebywanie w jednym obszarze gry celem zgromadzenia możliwie największej ilości wirtualnej waluty, ekwipunku lub punktów doświadczenia. |
First blood /fɜrst blʌd/ | Pierwsza krew | Pierwsze zabójstwo w wieloosobowej grze akcji. |
Frag /fræg/ | Frag | Eliminacja gracza w wieloosobowej grze akcji. |
Gank /gʌŋk/ | „Gankować” | Atakować pojedynczego gracza grupowo, najczęściej bez ostrzeżenia lub bez przyczyny. |
Grinding /graɪndɪŋ/ | „Grindowanie” | Wielokrotne powtarzanie określonych etapów gry celem maksymalnego podniesienia poziomu postaci lub zdobycia jak najlepszego ekwipunku. |
Hack and slash /hæk ænd slæʃ/ | „Rąbanka” | Gra akcji polegająca na eliminacji zastępów wrogów poprzez ich zabijanie przy użyciu broni białej. |
Instance /ˈɪn stəns/ | Instancja | Zespół pomieszczeń, w których gracz musi walczyć z coraz to nowymi falami przeciwników. |
Jump scare /dʒʌmp skɛər/ | „Straszak” | Motyw stosowany w horrorach, mający na celu wystraszenie gracza poprzez wygenerowanie głośnego dźwięku lub wyświetlenie niespodziewanego obrazu. |
KDR (Kill-death Ratio /kɪl dɛθ ˈreɪ ʃoʊ/) | Stosunek zabójstw do śmierci | Korelacja pomiędzy liczbą przeciwników wyeliminowanych przez gracza a liczbą jego własnych zgonów. |
Key binding /ki ˈbaɪn dɪŋ/ | Przypisywanie klawiszy | Przypisywanie danym klawiszom klawiatury, myszki lub kontrolera określonych funkcji. |
Loot /lut/ | Łup, zdobycz | Wartościowe przedmioty „wypadające” z przeciwnika po śmierci. |
Machinima /məˈʃi nə mə/ | Machinima | Sztuka polegająca na tworzeniu animacji i całych filmów korzystając z ujęć z gier komputerowych. |
Microtransaction /ˈmaɪ kroʊ trænˈsæk ʃən/ | Mikrotransakcja | Niewielka płatność dokonywana w grze za zakup dodatkowych jej elementów. |
Nerf /nɜrf/ | „Nerfienie” | Zmiana atrybutów postaci / ekwipunku / umiejętności mająca na celu ich wzmocnienie lub osłabienie. |
QTE (Quick Time Event /kwɪk taɪm ɪˈvɛnt/) | Krótkie sekwencje „na szynach” | Sekwencje, których akcja gry rozgrywa się przy minimalnej ingerencji gracza, bowiem musi on w odpowiednim momencie nacisnąć właściwy klawisz. |
Ragequit /reɪdʒkwɪt/ | Zakończenie gry „w nerwach” | Zakończenie gry po wielokrotnych nieudanych próbach wykonania określonego zadania, najczęściej połączone z gniewem lub frustracja. |
Sandbox /ˈsændˌbɒks/ | Gra z otwartym światem | Produkcja, w przypadku której gracz ma pełną dowolność podejmowania kolejnych zadań i wyzwań oferowanych przez grę. |
Tank /tæŋk/ | „Gąbka na pociski” | Postać, której główną rolą jest przyjmowanie obrażeń, umożliwiając innym graczom wykorzystanie swoich unikatowych umiejętności w walce. |
Choć wiele z powyższych wyrażeń nie ma swoich polskich odpowiedników, starałem się jak najdokładniej je zdefiniować, tak aby ich znaczenie zrozumiał zarówno małoletni gracz jak i jego wiekowa babcia. Jeżeli Waszym zdaniem na liście brakuje jakiejś pozycji – dodajcie ją w komentarzach wraz z wyjaśnieniem!